I de senere år har det administrative arbejde med at drive udlejningsejendom ændret sig betragteligt. Flere ting skal besigtiges, alle ind-/udflytningssyn skal afholdes ved personligt fremmøde, og kravene om tilsyn og dokumentation udvides konstant. Der er en forventning om, at vi er til rådighed digitalt døgnet rundt, og GDPR m.v. har gjort, at omgangen med kundernes data og “pasningen af arkivskabene” er et arbejde i sig selv.
De fleste af disse udviklinger er i et bredere samfundsperspektiv til det bedre, men den administrative byrde er blevet betragteligt tungere, uden at ressourcerne til at udføre disse opgaver er fulgt med kravene.
Det er samtidig sådan, at jeg de fleste dage sidder og kigger på en helt tavs telefon, imens jeg med fordel kunne have foretaget mig andre ting.
Derfor er administrationens faste telefontid udfaset fra den 1/7/2024, og som absolut hovedregel vil administrationen fremover udelukkende være digital og skriftlig.
Hvis du som lejer står med en kompleks eller sensitiv sag, eller er du pga. ordblindhed eller andre vægtige årsager afskåret fra at skrive, kan du anmode om at blive ringet op. Det vil være rart, hvis der følger et par stikord med, så jeg bedst kan forbede mig på at hjælpe dig, finde relevant data frem og komme ind gennem det rigtige MitID osv.
Jeg skal tilføje meget klart, at der fortsat vil være tale om personlig betjening på den digitale front, og jeg har, modsat f.eks. yousee og Skat, ingen intentioner om at indfase sprogmodeller som Gemini, ChatGPT eller tilsvarende som “hjælp”. Kunstig intelligens eksisterer ikke, og de nuværende løsninger er et sølle substitut.